مهارت ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند : 

مهارت سخت و مهارت نرم

مهارت سخت به مجموعه مهارت‌هایی تخصصی گفته می‌شود که قابل‌سنجش یا اندازه‌گیری هستند؛ مانند مهارت‌هایی که شما با مدرسه یا دانشگاه رفتن و ... در آن آموزش می‌بینید؛ یا مهارت سرعت تایپ ، گرفتن مدرک تحصیلی یا سایر رشته‌ها ...


مهارت نرم به مجموعه مهارت‌های ذهنی و توسعه فردی گفته می‌شود که یک فرد در طول زندگی و از طریق ارتباط با افراد مختلف آن‌ها را بدست می اورد و سنجش آن بسیار سخت تر از مهارت سخت است به این مهارت ها مهارت‌های درون فردی هم می گویند. این گونه مهارت ها در ارتباط های کاری یا زندگی نقش مؤثر تری دارند. مهارت فن بیان ، مهارت مذاکره ، مدیریت زمان و...

مهارت‌های نرم، شمارا به فردی تبدیل می‌کند که کارفرمایان به دنبال استخدام شما هستند. جذب چنین افراد باقابلیتی در کسب‌وکار می‌تواند کمک شایانی کند.مهارت‌های نرم می‌توانند به‌خوبی مهارت‌های سخت نشانگر نحوه عملکرد شغلی افراد باشند.
در مجموعه مهارت‌های نرم اغلب در مشاغل و صنایع قابل انتقال است . درنتیجه ، ممکن است دریابید که بسیاری از صفات موردنیاز رادارید حتی اگر با مشخصات دقیق در شرح کار مطابقت نداشته باشید. داشتن چنین مهارت‌هایی شمارا به یک فرد باارزشی در کسب موفقیت‌های بیشتر تبدیل می‌کند.

در این مقاله قصد داریم به چند مهارت نرم بپردازیم


1. مهارت ارتباط مؤثر

توانایی برقراری ارتباط شامل دانستن چگونگی صحبت کردن با دیگران در شرایط یا شرایط مختلف است. به‌عنوان‌مثال ، هنگام کار با یک گروه در یک پروژه ، ممکن است نیاز به برقراری ارتباط داشته باشید که کارفرمایان برای ان ارزش زیادی قائل هستند.
مهارت‌های ارتباطی مرتبط:
گوش دادن فعال
• اعتمادبه‌نفس
حل تعارض
مذاکره
سخنرانی در جمع
• نوشتن
• ارتباط غیرکلامی

2. مهارت حل مسئله

کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند به‌سرعت و به‌طور مؤثر مسائل را حل کنند بسیار ارزش قائل هستند
کارمندانی که این مهارت را ندارند اما در برابر مشکلات نظریات خود را می‌گویند قابل‌اعتماد شرکت و دارای شایستگی‌های بالایی هستند.

مهارت‌های مربوط به حل مسئله:
• خلاقیت
• پژوهش
• مدیریت ریسک
• کار گروهی
• تفکر انتقادی
• تحلیل و بررسی
• تصمیم گیری
• تدبیر

3. مهارت خلاقیت و نوآوری

خلاقیت یک توانایی گسترده است که شامل چندین مهارت مختلف ازجمله مهارت‌های نرم و دیگر مهارت‌های فنی است. کارکنان با نوآوری‌های خود می‌توانند از روش‌های جدیدی برای انجام وظایف ، بهبود فرایندها یا حتی ایجاد راه‌های جدید و هیجان‌انگیز برای کشف کسب‌وکار پیدا کنند. خلاقیت را می‌توان در هر نقشی در هر سطح به کاربرد.

مهارت‌های مربوط به خلاقیت:
• کنجکاوی
• یادگیری از دیگران
• ذهن باز
• نوآوری
• آزمایش

4. مهارت سازگاری

تا چه حد با تغییرات سازگار می‌شوید؟ اگر در یک زمینه یا استارتان مبتنی بر فناوری کار می‌کنید ، سازگاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تغییر در فرآیندها ، ابزارها یا مشتریانی که با آن‌ها کار می‌کنید می‌توانند به‌سرعت اتفاق بیفتند. کارکنانی که توانایی سازگاری با شرایط جدید و روش کار رادارند در بسیاری از مشاغل و صنایع دارای باارزش هستند.

مهارت‌های سازگاری مرتبط:
• انعطاف پذیری
• اشتیاق
• مشارکت
• صبر

5. اخلاق‌مداری

جذب افرادی بااخلاق والای کاری، باعث موقعیت هر کسب‌وکاری می‌شود. یک اصول اخلاقی قوی به شما کمک می‌کند تا رابطه مثبتی با کارفرما و همکاران خود برقرار کنید ، حتی زمانی که هنوز در یک کار جدید در حال به دست آوردن مهارت‌های خود هستید. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند باکسی کار کنند که دارای اخلاق کاری قوی و مشتاق به یادگیری است تا یک کارگر ماهر که بی‌انگیزه به نظر می‌رسد.

مهارت‌های مربوط به اخلاق کاری:
• توجه به جزئیات
مدیریت زمان
• قابل‌اعتماد بودن
انگیزه
• استقامت
• نتیجه گرا

6. مهارت انعطاف‌پذیری

در برابر شرایط سخت یا مسائل گوناگون زندگی داشتن انعطاف‌پذیری یکی از مهارت‌های لازم است که استراتژی مختلف در شرایط مختلفی را دارد. این مهارت برای مدیران و یا رهبران بسیار حائز اهمیت است.

چگونه مهارت‌های نرم خود را بهبود ببخشیم

بسیاری از کارفرمایان مهارت‌های نرم را نسبت به مهارت‌های فنی یا سخت قائل هستند زیرا اغلب ویژگی‌های شخصیتی هستند که در طول زندگی ایجادشده‌اند و آموزش آن‌ها دشوار است. همان‌طور که گفته شد ، هرکسی می‌تواند مهارت‌های نرم خود را باتجربه و تمرین ارتقا دهد.

در اینجا چندین روش برای بهبود مهارت‌های نرم خود وجود دارد:

1. مهارتی را که قصد پیشرفت در آن را دارید انتخاب کرده و آن را به‌طور مداوم تمرین کنید
2. مهارت‌های نرم که در افراد موفق می‌بینید مشاهده و تقلید کنید
3. اهداف مهم را برای بهبود مهارت‌های نرم خود تعیین کنید
4. یک منبعی برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید.

 19039