کد مطلب: 3-11012
بهره گیری مؤثر از هر مهارتی مستلزم رعایت اصولی و قوانین خاص خود می باشد، اما مرحله قبل از رعایت این اصول و قوانین آشنایی با آن ها است. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 قانون دیگر از قوانین ارائه سخنرانی مؤثر آشنا کنیم.
اگر قسمت اول این مطلب را مطالعه نکرده اید، پیشنهاد می کنیم ابتدا به مطالعه قسمت اول قوانین سخنرانی بپردازید
6. سخنرانی باید به مخاطبان، زمان و مکان خاصی اختصاص داشته باشد:
یکی از قوانینی که هر سخنرانی می بایست در طراحی و اجرای سخنرانی خود به آن عمل کنند، این است که در مخاطب این حس را پدید آورد که سخنرانی به صورت اختصاصی برای او طراحی شده است. ما این قانون را از طریق تکنیک اختصاصی سازی سخنرانی اجرایی می کنیم. شاید این سؤال بوجود آید که یک سخنرانی ممکن است برای مخاطبانی دیگر غیر از مخاطبان فعلی و زمان ها و مکان های دیگر نیز مفید باشد، در این شرایط باید چگونه عمل کنیم؟ در پاسخ باید گفت هدف از این قانون این است که مخاطبان احساس تعلق خاطر بیشتری به سخنرانی شما داشته باشند، حتی اگر این سخنرانی برای دیگر افراد در زمان ها و مکان های مختلفی ارائه گردد؛ از این رو شما به عنوان سخنران می توانید با اضافه کردن کلمات و عباراتی خاص این حس را در مخاطب ایجاد کنید.
7. یک سخنرانی عالی، به نیازهای مخاطبان می پردازد:
اغلب سخنرانان در به اشتراک گذاری مطالب سخنرانی خود، نیاز مخاطبان را فراموش می کنند و این درحالی است که مخاطبان به مطالبی علاقه مند هستند که با آنها ارتباط داشته باشد یا مشکلی از آنها را حل کند. در واقع یک سخنران حرفه ای باید مطالب سخنرانی خود را به نیازهای مخاطبان گره بزند تا مخاطبان نیز تا پایان سخنرانی وی را همراهی کنند.
8. هرچه سخنرانی به مخاطبان بیشتر مربوط باشد، احتمال دریافت کامل آن بیشتر است:
یک سخنران حرفه ای سعی می کند سخنرانی خود را حول محور مخاطبان طراحی کند (که ما آنرا طراحی سخنرانی مخاطب محور می نامیم) اما گاهی می توان از همان فضای سخنرانی، از همان اطلاعاتی که در لحظه از مخاطبان خود کسب می کنیم و از همان اتفاقاتی که ممکن است در حین سخنرانی بیفتد برای مرتبط سازی موضوع با مخاطبان استفاده کنیم. در این راستا استفاده از مثال هایی در رابطه با سن مخاطبان، شغل مخاطبان، تحصیلات مخاطبان، محل زندگی مخاطبان و... می تواند مفید باشد. اشاره به نگرانی های مخاطبان در حین سخنرانی نیز می تواند توجه آنها را بیشتر جلب کند. بهره گیری از اتفاقات حین سخنرانی نیز یکی از روش های مربوط سازی سخنرانی به مخاطبان است که ما این تکنیک را سخنرانی واکنشگرا می نامیم. در یک جمله هرچه شما سخنرانی خود را بیشتر به مخاطبان ارتباط دهید، شانس بیشتری در جلب توجه آنها خواهید داشت.
9. یک سخنرانی عالی با تفکر سلسله مراتبی همراه است:
به منظور جذب موفق یک مخاطب، سخنران باید راههایی برای دسته بندی، سازماندهی و به خاطر سپاری مطالب سخنرانی را به مخاطبان ارائه دهد. یادآوری انبوهی از مطالب بدون ارائه یک دسته بندی مناسب بسیار سخت خواهد بود، از این رو سخنران می بایست در ارائه مطالب خود دسته بندی مطالب، شماره گذاری مطالب و ارائه یک مسیر مشخص از مطالب به مخاطبان را مدنظر قرار دهد.
10. سخنرانی باید یک دیدگاه را ارائه دهد:
ضرب المثل آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند را همه شنیده ایم. این ضرب¬المثل در سخنرانی نیز مصداق دارد. برخی از سخنرانان (البته اگر بتوان نام آنها را سخنران گذاشت!) سخنرانی را صرفاً ارائه یک سری از مطالب می دانند و در این مسیر اهمیت نظر و دیدگاه خود در رابطه با موضوع و مطالب سخنرانی را نادیده می گیرند. شما به عنوان یک سخنران حرفه ای باید از صمیم قلب به موضوع و مطالب سخنرانی خود ایمان داشته باشید تا بتوانید همین ایمان قلبی و پذیرش را در مخاطب نیز ایجاد کنید.
در قسمت های بعدی به دیگر قوانین حاکم بر فضای سخنرانی خواهیم پرداخت.