تمام تلاش های یک سخنرانی برای انتقال پیام به مخاطب می باشد تا با تکیه بر مهارت فن بیان و تکنیک های سخنرانی پیام خود را به بهترین شکل به وی برساند. سخنرانی که در رابطه با مخاطبان خود اطلاعات کافی ندارد نمی تواند در این مسیر موفق باشد. در این آموزش قصد داریم به اشتباه رایج عدم آگاهی از مشخصات مخاطبان بپردازیم.

این آموزش صوتی را در زیر بشنوید:

متن این فایل صوتی را در زیر بخوانید:

به نام خداوند بخشنده مهربان  

سلام وقتتان بخیر.امیدوارم حالتان خوب باشد. بنده علی رضوانی تبار (کلیک کنید) مدیر باشگاه مهارت اوج مدرس فن بیان، سخنوری و مهارت های ارتباط کلامی. 

امروز می خواهم در رابطه یکی دیگر از اشتباه های رایج در سخنرانی با شما صحبت بکنم. خیلی وقت دیده می شود که سخنران های عزیز، بدون توجه به مخاطب خودشان، بدون آگاهی از مشخصات و ابعاد و مختصات مخاطب خودشان وارد سخنرانی می شوند. این نکته را باید در نظر داشته باشید اگر مخاطبی وجود نداشته باشد صحبت کردن ما هم معنایی نخواهد داشت. پس زمانی که می خواهیم برای این مخاطبان که محل قضاوت ما هستند و نتیجه نهایی صحبت ما را مورد قضاوت قرار خواهند داد، صحبت بکنیم باید آگاهی کاملی از آنها داشته باشیم؛ باید بدانیم سن آنها در چه محدوده ای است؟ باید بدانیم خانم هستند یا آقا؟ باید بدانیم ترکیب خانم های و آقایان به چه شکل هست؟ باید بدانیم شغل آنها چیست و یا میزان تحصیلاتشان چیست؟ در چه فضای فکری به سر می برند؟ تمام این موضوعات باعث می شود که ما سخنرانی بهتری را داشته باشیم که در فایل های آموزشی شناخت مخاطبان به صورت مفصل اینها را توضیح دادیم؛ اما به عنوان یک اشتباه اگر بخواهیم به آن نگاه بکنیم، عدم آگاهی از مخاطبان مثل این می ماند که ما با چشمان بسته می خواهیم رانندگی بکنیم و بست این موضوع به سخنرانی عدم برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان هست. ممکن هست با مخاطبانی برخورد بکنیم که اصلاً انتظارش را نداریم و خودمان را برای آنها آماده نکردیم. پس برای اینکه از این اشتباه رایج دوری کنیم، قبل از اینکه وارد یک سخنرانی بشویم، سعی بکنیم اطلاعات دقیقی از مخاطبان خودمان بدست بیاوریم. امیدوارم که همیشه موفق و پیروز و در اوج باشید. تا فایل بعد با همتون خداحافظی می کنم.

MP3 download icons