کد مطلب: 3-11041

کلید ارائه یک سخنرانی موفق این است که به مخاطبانتان ثابت کنید که حواستان به آنها هست. شما به عنوان سخنران قطعاً دوست ندارید که مخاطبانتان شما را یک فروشنده محض در نظر بگیرند که تمام دغدغه اش فروش محصولش است. شما باید خود را به عنوان یک رهبر که علایق مخاطبان را به آنها هدیه می دهد، معرفی کنید. در این مقاله در رابطه با 4 تکنیک جهت طراحی یک سخنرانی مخاطب محور صحبت خواهیم کرد.

1. مخاطبانتان را تحلیل کنید:
لازمه تأثیرگذاری بر مخاطبان شناخت آنهاست. شما به عنوان یک سخنران باید متوجه شوید که مخاطبانتان به چه چیزی اهمیت می دهند و دلیل اصلی آنها برای گوش دادن به شما چیست؟ بهترین روش برای گردآوری این اطلاعات تحلیل مخاطبان است. سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:
• مخاطبان دوست دارند چه چیزی یاد بگیرند؟
• شما چطور می توانید آنها را در یادگیری شان کمک کنید؟
• مخاطبان شما در رابطه با موضوع چه پیش زمینه ذهنی دارند؟
• آنها چه چیزهایی را باید بدانند و چه چیزی هایی را نباید بدانند؟
و...
زمانی که شما از علایق مخاطبانتان مطلع شدید، می توانید پیامتان را به نیازهای آنها پیوند بزنید. اطلاعاتی که شما از طریق تحلیل مخاطبان بدست می آورید شما را در پیدا کردن مسیر مناسب سخنرانی تان به نحوی که توجه مخاطبان را جلب کند، یاری می دهد.

2. از ضمیر "ما" استفاده کنید:
یکی از آسان ترین روش ها برای ایجاد رابطه با مخاطبان استفاده از ضمیر ما بجای ضمیر شماست. ضمیر ما کمک می کند تا این پیام از سوی شما ارسال شود که من به عنوان سخنران و شما به عنوان مخاطب همگی در یک تیم هستیم. به عنوان مثال به این 2 جمله توجه کنید: "شما باید مشکل را حل کنید" و " ما باید مشکل را حل کنیم". جمله اول مخاطبان را مسئول حل مشکل می داند درحالی که جمله دوم بیان می کند که سخنران نیز در کنار مخاطبان برای حل این مشکل تلاش خواهد کرد. به مخاطبان نگویید که آنها باید چه کاری را انجام دهند. بلکه با استفاده از ضمیر ما بیان کنید که چه کاری را می توانید باهم انجام دهید. نکته ی دیگر در رابطه با استفاده از ضمیر شما به ویژه در رابطه با موضوعاتی با بار منفی این است که در بسیاری از موارد باعث تداعی غرور سخنران می شود. ارتباط با مخاطبان با سخنران را خدشه دار می کند. استفاده از ضمیر ما ارتباط بهتری را شکل می دهد. استفاده از آن در سخنرانی هایتان را فراموش نکنید.

3. از قدرت جهت دهی سخنرانی بهره ببرید:
روش دیگر برای ایجاد ارتباط با مخاطبانتان "جهت دهی" سخنرانی است. مخاطبان شما در حین سخنرانی تلاش می کنند ایده ها و نظرات شما را به نیاز ها و چالش هایشان ارتباط دهند و دانستن این موضوع برای شما یک برگ برنده است. در رابطه با مسائلی که مخاطبانتان با آنها روبرو هستند، فکر کنید و بیان این مسائل در سخنرانی خود، این حس را در آنها ایجاد کنید که این سخنرانی به صورت اختصاصی بر آنها طراحی شده است. در این حالت همراهی و توجه و مخاطبان را تا انتهای سخنرانی در اختیار دارید، زیرا شما در حال صحبت در رابطه را مسائلی هستید که برای آنها مهم است.

4. منافع سخنرانی تان را پررنگ تر کنید:
تکنیکی دیگر برای جذب مخاطب، پررنگ کردن منافع ایده های سخنرانی تان است. مخاطبان گوش دادن به سخنرانی را با "چرا" آغاز می کنند: چرا این دو موضوع بااهمیت است؟ چرا من باید به این سخنرانی گوش دهم؟ اگر سخنران موفق باشد، مخاطبان سخنرانی را با "چطور" به پایان می برند: چطور باید این ایده ها را اجرایی کنیم؟ چطور می توانم این کار را انجام دهم؟ در واقع کار اصلی سخنران انتقال مخاطب از "چرا" به "چطور" است. شما به عنوان یک سخنران در ابتدای صحبت خود باید منافع خاص از گوش دادن به این سخنرانی را برای مخاطبانتان پررنگ تر کنید. در این صورت وقتی مخاطب می داند گوش دادن به این سخنرانی به نفع اوست، این کار را تا انتها انجام می دهد.
اگر سخنرانی تان مخاطب محور طراحی کنید و این موضوع را به آنها نشان دهید، تا انتهای سخنرانی توجه آنها را به همراه خواهید داشت. یادتان باشد اگر مخاطبی وجود نداشته باشد، سخنران و سخنرانی هم وجود ندارد. پس همراه سخنرانی خود را برای مخاطبانتان طراحی کنید.