چگونه درمحل کار ،تمرکز داشته باشیم؟

در دنیای که تکنولوژی همیشه درحال‌توسعه و پیشرفت است،‌توانایی مغز ما برای تمرکز روی یک کار اصلی سخت و دشوار است.
با یک طرز فکر و تمرین مناسب، می‌توانید ذهن خود را برای تمرکز کردن آموزش دهید. این کار باعث می‌شود که در شغل خود پیشرفت داشته باشید.
در این مقاله قصد داریم به چگونگی تمرکز بپردازیم و نکاتی را در رابطه با به حداقل رساندن حواس‌پرتی در محل کار به شما ارائه دهیم.

تمرکز چیست؟
تمرکز یعنی تواناییِ متمرکز کردن ذهن بر روی یک موضوع، شیء یا فکر بر روی شخص یا چیز خاصی.
و بیرون راندن تمام افکار، ایده‌ها، احساسات و هیجان‌های نامربوط از ذهن. وقتی کسی متمرکز است،‌ توجه او به یک نقطه کانونی معطوف می‌شود. ازنظر محل کار، کارمند زمانی متمرکز می‌شود که توجه او به سمت انجام هدف اصلی خود معطوف باشد.

فواید تمرکز:
متعهد بودن در محیط کار بسیار مهم است فارغ از شغلی که در آن فعالیت می‌کنید همین‌که دامنه توجهتان را افزایش می‌دهید می‌تواند باعث موفقیت در کار شما شود. در اینجا 4 مزیت تمرکز کردن را برای شما ارائه خواهیم داد.


1. تکانه‌ای ایجاد کنید. (به کتاب اثر مرکب دارن هاردی مراجعه کنید.)
وقتی روی یک کار متمرکز باشید، مهارت بیشتری دارید که آن را با کارایی بیشتر انجام دهید. توانایی شما در اتمام کارها با سرعت بیشتر باعث افزایش انگیزه شما برای رفتن به مرحله یا هدف بعدی می‌شود.


2. افزایش بهره وری
هرچه بیشتر قادر به انجام وظایف باشید، درمجموع وظایف بیشتری را انجام خواهید داد. به حداقل رساندن حواس‌پرتی باعث می‌شود مغز شما در آنچه نیاز به توجه دارد بماند. به‌عنوان یک متخصص حرفه‌ای، وقتی تمرکز خود را معطوف می‌کنید، استعداد بیشتری برای انجام کارهای بیشتر دارید.


3. کاهش استرس
با ادامه کار و افزایش بهره وری، تنش و فشار ایجادشده را نیز به حداقل می‌رسانید. وقتی روی یک کار متمرکز باشید، می‌توانید موارد بیشتری را در لیست کارهای خود بررسی کنید و زمان بیشتری را در برنامه کاری خود آزاد کنید. این کار باعث می‌شود که از کار عقب نمانید و لحظه آخر برای به اتمام رساندن کارها عجله نداشته باشید.


4. بهتر شدن کیفیت کار
توانایی تمرکز شما در موفقیت شما در محل کار مؤثر است. هرچه زمان و تمرکز بیشتری به یک کار اختصاص دهید، کیفیت کاری که تولید می‌کنید بیشتر است. نه‌تنها کارها را سریع‌تر انجام می‌دهید، بلکه از بدون خطا بودن کار مطمئن‌تر هستید.

چگونه می‌توان در محل کار متمرکز ماند
در اینجا 10 نکته‌ای وجود دارد که باید هنگام تمرکز در محل کار موردتوجه قرار گیرد:

1. حواس‌پرتی‌ها را از بین ببرید
هر چیزی که در اطراف شما ممکن است حواس شمارا پرت کند را از خود دور کنید تا بتوانید بهره وری و تمرکز خود را حفظ کنید. اگر امکان دارد، سعی کنید تلفن خود را از خود دور کنید یا آفلاین بمانید تا حواستان پرت نشود. کار که به‌تنهایی یا در یک محیط ساکت انجام گیرد باعث می‌شود که تمرکزشما بیشتر بشود.

2. کار های خود را اولویت‌بندی کنید.
اگر تعداد زیادی وظایف برای انجام دادن دارید، بهتر است از آن‌ها یک لیست تهیه کنید و آن‌ها را رتبه‌بندی کنید یعنی اولویت هر یک را بر اساس میزان اهمیت مشخص کنید.

3. ذهن خود را آموزش دهید
آموزش مغز راهی عالی برای بهبود توانایی‌های شناختی و متعاقباً توانایی تمرکز شما است. وقتی به مغز خود دستور می‌دهید که نظم بیشتری داشته باشد، می‌توانید وظایف خود را با تمرکز بیشتر انجام دهید.


4. در یک فضای آرام کارکنید
هنگامی‌که به‌تنهایی یا در یک منطقه خلوت کار می‌کنید، مهارت بیشتری برای انجام کارهای بیشتر دارید. یک محیط ساکت و آرام باعث می‌شود که دیگر به خاطر سروصدای همکاران تمرکز خود را در کار از دست ندهید.


5. مدیتیشن را امتحان کنید
اختصاص دادن زمان برای استراحت، نفس کشیدن و مراقبه می‌تواند توانایی‌های شناختی شمارا تا حد زیادی بهبود بخشد. برای تقویت توانایی تمرکز در محل کار، تمرین یوگا را امتحان کنید.

6. ورزش کنید
ورزش منظم مغز را تحریک کرده و آن را شاداب نگه می‌دارد. انجام فعالیت بدنی همچنین باعث بهبود ظرفیت حافظه و تمرکز می‌شود. این کار نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را حفظ کنید، بلکه باعث می‌شود برای ادامه فعالیت در محل کار خود به میزان بیشتری از انرژی نیاز داشته باشید.

7. استراحت کنید
اختصاص دادن وقت برای خود راهی عالی برای جلوگیری از فرسودگی شغلی است. درحالی‌که تکمیل مداوم کارها مهم است، اما اینکه شما به خودتان استراحت دهید باعث آرامش ذهن و سلامت روان شما می‌شود.

8. به‌اندازه کافی بخوابید
خوابیدن حداقل هشت ساعت در شب باعث می‌شود شما در بهترین وضعیت جسمی و روحی در محل کارتان حاضر شوید.
خواب‌آلودگی باعث می‌شود سرعت شما کاهش یابد. از طرف دیگر، استراحت شبانه به شما امکان می‌دهد هوشیار و بیدارباشید - به‌ویژه در ساعات صبح.

9. هر بار بر روی یک‌چیز تمرکز کنید
وقتی توجه خود را به سمت تنها یک کار معطوف می‌کنید، خطر حواس‌پرتی شما به حداقل می‌رسد. به‌جای اینکه در لحظه به چند چیز فکر کنید سعی کنید ذهن و تمرکز خود را به یک کار بسپارید.
ابتدا با تمرکز روی یک کار کیفیت کار و میزان توجه خود را افزایش دهید، سپس به سراغ کار دیگر بروید.

10. اختصاص دادن زمان برای انجام برخی کارها
برای انجام کارهایتان مدت‌زمان مشخصی در نظر بگیرید. برنامه‌ریزی روزانه و استفاده از مهارت‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کند کار خود را با کارایی بیشتری به اتمام برسانید و به شما کمک می‌کند که از همه‌چیز برتر باشید. به‌عنوان‌مثال، 8-10 صبح را برای تکمیل کار یک، 10-11 صبح را برای تکمیل کار دو و غیره اختصاص دهید.

یادگیری نحوه تمرکز با استفاده از تاکتیک‌های مفیدی که دامنه توجه شمارا بهبود می‌بخشد باعث می‌شود که شما یک کارمند بهتری باشید اگرچه حواس‌پرتی قطعاً برای شما رخ می‌دهد اما نحوه برخورد با این مسئله و همچنین تعیین اینکه چه‌کارهایی روی تمرکز شما مؤثرتر خواهد بود، نقطه شروع خوبی است که باید در نظر بگیرید.

منبع