پرسونا اصطلاحی است که وقتی شما یک هدفی برای کسب وکار خود دارید باید مخاطب خیالی  آن را شناسایی کنید و مجموعه ای از ویژگی های شخصیت فردی و یا نقش اجتماعی و رفتاری  و توانایی اکثریت مخاطب هایتان  را بدست آورید .به این مجموعه پرسونای مخاطب گفته میشود. 

پرسوناها افراد واقعی را توصیف نمی کند ، اما شما پرسونای خود را بر اساس داده های واقعی جمع آوری شده از افراد مختلف تنظیم می کنید .

هر چه تصویر شفاف‌تری از مخاطب هدف خود در ذهن داشته باشیم، بیشتر می‌توانیم محتوا، محصول و مدل کسب و کار خود را با توجه به نیازهای او تطبیق دهیم و رضایت او را تأمین کنیم.

کلمه پرسونا برگرفته از یک واژه یونانی که به معنی نقاب روی صورت است اما ما در اینجا به مفهوم پرسونا در تولید محتوا و بازاریابی محتوا می پردازیم.

 

14023 1

 

پرسونا در بازاریابی محتوا:

به زبان ساده، پرسونای مشتری شرح مفصلی از خصوصیات مشتری مورد نظر شما است و میتوانید از تحقیقات بازار و داده ها واقعی  به این خصوصیات دست پیدا کنید. پرسونا  توضیح می‌دهد که مشتری ایده آل شما کیست، زندگی روزمره خود را چگونه می‌گذراند، با چه چالش‌هایی روبرو است و چطور تصمیم می‌گیرد.و با توجه به درک و شناخت رفتاری مشتری یا مخاطب تولید محتوا کنیم تا مخاطب را با توجه به محتوای تولید شده به سمت کسب  و کار خود بکشنایم .

 

هدف استفاده از پرسونای یکسان می باشد و آن  شناسایی رفتار ها و انتخاب های مشتریان هدف مان است و جذب مخاطب و فروش و یا  استفاده از خدمات با استفاده از تولید محتوای مناسب است 

انواع پرسونا : پرسونای خریدار، پرسونای بازاریابی ، پرسونای مخاطب ، پرسونای مشتری پرسونای خریدار پرسونای مصرف‌کننده 

پرسونای مشتری، نمایی کلی از مشتریان واقعی شماست.

 

از ابزارهای آنلاین برای جمع آوری داده های کمی برای تعیین انواع پرسونا استفاده کنید، برخی ازین ابزارها:

 

1.Clearbit Enrichment Program استفاده کنید. یک ابزار عالی که با ۸۵ مورد مختلف از هر ایمیل یا نام دامنه پرسونا ایجاد می کند. این ابزار به هر یک از سوالاتی که تا کنون نتوانسته اید جواب دهید، پاسخ می دهد. همچنین برای ساده سازی روند و صرفه جویی در وقت استفاده می شود. در حقیقت، این ابزار برای تکمیل تحقیق شما به درد می خورد.

2.Google Analytics جمع آوری اطلاعات مربوط به علایق، مکان، دموگرافی و هر چیز دیگری که ممکن است به پژوهش شما مربوط باشد.

3.Twitter رسانه های اجتماعی منابع قدرتمندی هستند که به دلیل استفاده طبیعی از اطلاعات شخصی داده های ارزشمند و منحصر به فردی ارائه می دهند که معمولا پیدا کردن انها مشکل است.

پرسونای مشتری یا پرسونای خریدار شامل این موارد می‌تواند باشد:

  •  نام: به پرسونا یک نام اختصاص دهید.
  • کشور/شهر: اگر شهر یا کشور محل سکونت بر روی اولویت‌ها و تصمیم‌های خریدار و مصرف‌کننده تاثیرگذار است، شهر یا کشوری که پرسونا در آن زندگی می‌کند را تعریف کنید.
  • گروه سنی: بازه سنی گروه هدف اولیه را مشخص کنید.
  • تحصیلات: سطح تحصیلات پرسونا نقش کلیدی در شیوه‌های اطلاع‌رسانی، بازاریابی و برندسازی دارد.
  • وضعیت ازدواج: پرسونا متاهل است یا مجرد؟ فرزندی دارد یا خیر؟ خانواده وی چند نفر هستد؟ پاسخ این سوال‌ها، اولویت‌های خرید وی را مشخص می‌کند.
  • نوع اشتغال: پرسونا نیمه‌وقت یا تمام وقت کار می‌کند؟ یا اصلا بیکار است؟ عنوان شغلی وی چیست؟
  • سطح درآمد: شناخت سطح درآمد پرسونا تعیین‌کننده رفتار خرید وی است.