شغل شما جز لازمی از زندگی شماست. برای رقابت در یک بازار کار چالشبرانگیز و بینالمللی، شما باید بهطور مداوم پیشرفت کنید و یاد بگیرید و برای پیشرفت در شغل خود، رقابت کنید.
چه چیزی برای موفقیت لازم است؟ پیشرفت شغلی شما باید دررشتهی مورد علاقتان باشد. با ایجاد یک مسیر رسمی و برنامهریزیشده برای پیشرفت شغلی، بهاحتمالزیاد از همه فرصتهای موجود استفاده کرده و به پتانسیل خود پی میبرید.
برای هر فرد موفق، پیشرفت شغلی یک برنامهریزی یکبارمصرف یا یکبار تمرین نیست بلکه یک فرآیند مستمر و مداوم است. هنگام شروع حرفه خود، این نکات و ترفندها را در نظر بگیرید.
روند توسعه شغلی
برای پیشرفت شغلی چندین گام وجود دارد:
1. خودارزیابی
شما باید نوع شخصیت، علایق، مهارتها، تواناییها و سبککار خود را بشناسید. روشهای زیادی برای کشف تواناییهای شما وجود دارد و سریعترین راه شرکت در آزمون ارزیابی شخصیت است که به شما کمک میکند تا صلاحیت خود را پیدا کنید.
با ارزیابی آنها، میتوانید بفهمید که کدام مشاغل با تواناییهای و علایق شما سازگار هستند.
2. آگاهی شغلی
در اینجا شما به دنبال شغل و یادگیری بیشتر درباره فرصتهای شغلی هستید. یک فرد در مورد شغل موردنظرش چیزهای یاد خواهد گرفت و اطلاعاتی کسب میکند. بهعنوانمثال، مهارتهایی که لازم است را آموزش میبیند.
آگاهی داشتن از یک حرفه به این معنی است که شما باید از شغل یا شغلی که برای آن تلاش میکنید آگاه باشید.
3. تعیین هدف
بهتر است یک هدف شغلی مشخصی داشته باشید و نشان میدهد که در حرفه خود چه چیزی میخواهید.
زمانی که اهداف را مشخص میکنید باید دو مورد را مدنظر قرار بدهید:
• عزتنفس
• اطلاعات شغلی
ترکیب این دو عامل باید به شما کمک کند تا مسیرهای احتمالی شغل را تعیین کنید. با تعیین اهداف شغلی، جهت رشد شغلی خود را تعیین میکنید. شما هدف یا نقطهای را تعیین میکنید که در آینده باید به آن برسید.
در این مرحله، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
• داشتن یک برنامه عملی برای پیشرفت شغلی که جزئیات مراحل دستیابی به اهداف شغلی کوتاهمدت و بلندمدت را شرح دهد.
• توضیح دادن یکچشم انداز شغلی که نشاندهنده این است که در شغل خود چه چیزی میخواهید به دست آورید.
4. توسعه مهارت
ممکن است از قبل در یک شرکت کارکنید. شما وظیفه خود را بهخوبی انجام میدهید. بااینحال، عملکرد خوب تنها ملاک برای پیشرفت نیست. گاهی شرکت به دنبال کسی است که در سازمان ایجاد ارزش کند.
کارفرمایان یا مدیران یک سازمان قدردان کارمندانی هستند که ابتکار عمل داشته باشند چون باعث پیشرفت سازمان خود میشوند.
در مورد توسعه مهارتهای شما، دانشگاه برکلی یک قانون 70-20-10 را پیشنهاد میکند:
70٪ باید برای آموزش در محل کار و آموزش عملی باشد. تجربه کار عملی و مستقیم هنوز بهترین آموزش یا منبع یادگیری محسوب میشود. میتوانید این کار را با حضور فعالتر در سازمان انجام دهید. بهعنوانمثال، مدیریت پروژه، همکاری با گروهها یا بخشهای دیگر، آگاهی از کار سایر کارمندان، مشاهده شغل و موارد دیگر.
20٪ باید از طریق تعامل با دیگران از طریق مربیگری، مشاوره، خدمات اجتماعی و غیره حاصل شود. شاید از میزان یادگیری شما حتی در خارج از سازمان از دیگران تعجب کنید.
10٪ باید صرف آموزش، جلسات، دورهها، سمینارها، کنفرانس ها و رویدادهای مشابه شود. فقط 10 درصد طول میکشد زیرا بیشتر تئوری است.
کدمطلب:19018