مدیریت شغلی
همانطور که شغل خود را مدیریت میکنید، باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
1. ایجاد روابط قوی
هرگز اهمیت روابط حرفهای خود را از بین نبرید چون تلاش برای پیشرفت شغلی به دلیل عدم توجه به ایجاد روابط با شکست روبهرو میشوند.
زمانی که در یک سازمان استخدام میشوید، در شرکت افراد مختلفی هستند ازجمله رئیسان و مدیران اجرایی، همکاران، مشتریان و دیگران.
ارتباطات یک مهارت ضروری در کسب وکار است که بدون شک هنگام تلاش برای پیشبرد یا ارتقا کار خود بسیار مفید خواهد بود.
2. برنامهریزی مداوم شغلی
یک برنامه شغلی بسته به شرایط میتواند تغییر کند. همچنین ممکن است برنامه شغلی شما نیاز به تغییر یا بهروزرسانی داشته باشد.
این بدان معنی است که برنامهریزی شغلی یک فرایند مداوم است و ممکن است شامل یک سری بهروزرسانیها باشد.
3. دوباره به اهداف خود نگاه کنید
در برخی از مراحل شغلی خود، ممکن است متوجه شوید که اولویتهای شما تغییر میکند، این امر مستلزم تعیین اهداف جدید یا خلاص شدن از شر برخی از اهداف است. نیازهای شغلی نیز میتوانند تغییر کنند و آرزوها و اهداف باید تغییر کنند یا بهروزرسانی شوند.
4. خرداندیشی را تمرین کنید
شما باید از خود بپرسید که چرا میخواهید این تغییرات خاص را ایجاد کنید، در موردشغل جدید خود چه میدانید، کارفرمای بالقوه شما برای نقش خاصی که دنبال آن هستید چه مهارتها و تجربهای لازم دارد و چگونه مناسب هستید.؟
تا زمان مشخص کردن این موضوع در ذهن خود، هنوز زمان متقاعد کردن شخص دیگری از ، تواناییها و پتانسیلهای شما برای موفقیت درزمینهٔ جدید نیست. بااینحال، بهمحض اینکه متوجه این مسائل شدید، باید آماده کار باشید!
5. پاسخگوی کارفرمایتان باشید
چند شرح شغل مشابه، برای کارهایی که میخواهید در کنار هم انجام دهید، قرار دهید. به دنبال مهارتهایی باشید که دارید.
بهعنوانمثال، اگر کلمات متداول مربوط به مهارتی مانند "شناسایی کردن "،"اولویتبندی کردن "، "دقیق "، "ارتقا دادن،"، "راهنمایی " یا "همکاری " را مشاهده کردید، از آنها بهعنوان نقطه شروع توصیف آنچه انجام دادهاید و آنچه به دست آوردهاید استفاده کنید.
با ارائه تعریف دقیق از مهارتها و تجاربتان میتوانید از واژگان و اصطلاحات اصولی از صنعتی که میخواهید به آن بپیوندید، ارائه دهید.
اگر مهارتهای دیگری را برای کار خود میبینید، از آنها هم در نکات اصلی و هم در بخش مهارتهای رزومه خود استفاده کنید.
6. با دقت انتخاب کنید چه دستاوردهایی باید مشخص شود
فرض کنید مدتی است که در نقش و زمینه فعلی خود کار میکنید. بسیاری از وظایف و دستاوردهای شما احتمالاً به شرایط خاصی بستگی دارد.
کارفرمایان فعلی و سابق شما ممکن است آن را معنیدار بدانند، اما لزوماً در کارفرمای آینده اثر نخواهند داشت.
بنابراین، شما باید تمامکارهایی که انجام دادهاید را مرور کنید و فقط مهمترین تجربیات را با استفاده از زبانی که توسط مسئول استخدام در یک محیط دیگر بهراحتی قابلدرک است، در میان بگذارید.
رزومه شما یک سند است، نه یک زندگینامه. لازم نیست همه کارهایی که کردهاید و هر مکانی که انجام دادهاید را در آن بگنجانید. برای هر موقعیتی که نگهدارید خود را به دو یا سه امتیاز محدود کنید.
7. خودتان را بهعنوان یک فرد حرفهای معرفی کنید
در سازمانهای مختلف حرفهای مرتبط با نقشها و صنایعی که به آنها علاقه دارید شرکت کنید. آنها را در رزومه برجسته کنید.
حتماً دورههای شناختهشدهای را که گذراندهاید و گواهینامهها یا مدارکی را که در رابطه با شغل جدید خود دریافت کردهاید، در بالای رزومه خود یادداشت کنید.
اگر درزمینهٔ ای که میخواهید به آن بپردازید، هر نوع کار داوطلبانه انجام دادهاید، با انتقال آن به قسمت «تجربه حرفهای»، آن را قابلمشاهده کنید.