مهارت‌های ارتباطی در داخل و خارج از محل کار مفید است. داشتن توانایی برقراری ارتباط واضح با دستورالعمل‌ها ، ایده‌ها و مفاهیم می‌تواند به شما در یافتن موفقیت در هر شغلی کمک کند. با تمرین ، هرکسی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی خود را رشد دهد.

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در برقراری ارتباط مؤثر ، گوش دادن فعال است. توسعه این مهارت  به شما در ایجاد و حفظ روابط ، حل مشکلات ، بهبود فرایندها و حفظ اطلاعاتی مانند دستورالعمل‌ها ، رویه‌ها و انتظارات کمک می‌کند.

برای کمک به درک مهارت‌های گوش دادن فعال و یادگیری نحوه بهبود مهارت‌های خود ، پیش‌زمینه و مثال‌های زیر را در نظر بگیرید.


گوش دادن فعال چیست؟
گوش دادن فعال ، توانایی تمرکز کامل بر یک سخنران ، درک پیام آن‌ها ، درک اطلاعات و پاسخ متفکرانه است. برخلاف گوش دادن غیرفعال ، که عمل شنیدن یک سخنران بدون حفظ پیام آن‌ها است ، این مهارت ارتباطی بین فردی بسیار ارزشمند ، شمارا قادر می‌سازد درگیر شوید و بعداً بدون نیاز به تکرار اطلاعات ، جزئیات خاص را به یاد بیاورید.

شنوندگان فعال از فنون کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن و توجه خود به سخنران استفاده می‌کنند. این نه‌تنها از توانایی شما در تمرکز پشتیبانی می‌کند ، بلکه به شما اطمینان می‌دهد که گوینده می‌تواند متمرکز و مشغول باشد. یک شنونده فعال به‌جای اینکه به آنچه فکر می‌کنید وقتی سخنران تمام می‌شود فکر کنید و تمرین کنید ، با دقت کلمات گوینده را در نظر می‌گیرد و اطلاعات را به حافظه انتقال می‌دهد.

چرا گوش دادن فعال در محیط کار مهم است؟

خواه به دنبال یک فرصت شغلی جدید باشید ، خواه تلاش برای ارتقا سطح شغلی یا تلاش برای بهبود نقش فعلی خود ، بهبود مهارت گوش دادن فعال به موفقیت شما کمک می‌کند. دقیقاً مانند تفکر انتقادی و حل تعارض ، این مهارت‌ها به افزایش ارزش شما به‌عنوان یک کارمند کمک می‌کند.

مزیای گوش دادن فعال

1) کمک به برقراری ارتباط

گوش دادن فعال به دیگران کمک می‌کند تا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات با شما احساس راحتی کنند. وقتی توانایی خود را در گوش دادن صادقانه به صحبت‌های دیگران نشان دهید ، مردم علاقه بیشتری به برقراری ارتباط منظم با شما خواهند داشت. این می‌تواند به شما کمک کند فرصت‌هایی برای همکاری با دیگران ، سریع انجام کار یا شروع پروژه‌های جدید ایجاد کنید. همه این موارد می‌تواند شمارا به موفقیت در حرفه خود هدایت کند.

2) کمک به ایجاد اعتماد

وقتی مردم بدانند که می‌توانند آزادانه با شما صحبت کنند ، بدون وقفه ، قضاوت یا استراحت ناخواسته ، احتمال اینکه به شما اعتماد کنند بیشتر است .این امر به‌ویژه هنگام ملاقات با مشتری جدید که می‌خواهید با او رابطه کاری طولانی‌مدتی برقرار کنید ، بسیار مفید است .

3) کمک به شناسایی و حلمشکلات

گوش دادن فعال ، به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها و مشکلاتی که دیگران با آن روبرو هستند یا مشکلات موجود در پروژه‌ها را تشخیص دهید. هرچه سریع‌تر بتوانید این موضوعات را تشخیص دهید ، زودتر می‌توانید راه‌حلی پیدا کنید یا برنامه‌ای برای حل آن ایجاد کنید.

4) کمک به افزایش دانش و درک خود از موضوعات 

کارمندان بزرگ همیشه در تلاش‌اند چیز جدیدی یاد بگیرند و دانش خود را رشد دهند. ازآنجاکه گوش دادن فعال به شما در حفظ اطلاعات کمک می‌کند ، همچنین به شما کمک می‌کند موضوعات جدید را بهتر درک کنید و آنچه را آموخته‌اید به خاطر بسپارید تا بتوانید در آینده آن‌ها را به کار بگیرید.

5) کمک به حفظ اطلاعات مهم

ازآنجاکه شنوندگان فعال بسیار با گوینده درگیر هستند ، بنابراین می‌توانند جزئیات خاص را به یاد بیاورند. این امر به‌ویژه هنگامی اهمیت می‌یابد که گوینده در حال آموزش دادن به شما به یک‌روند جدید یا ارائه پیامی باشد که شما مسئول انتقال آن به دیگران هستید.

 در اینجا انواع تمرینات گوش دادن فعال وجود دارد که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های ارتباطی بین فردی خود استفاده کنید.


مهارت شنیداری فعال کلامی

1) تفسیر
نکته‌های اصلی پیام را که گوینده به اشتراک گذاشته است خلاصه کنید تا به شما نشان دهد معنای آن‌ها را کاملاً درک می‌کنید. این همچنین به گوینده فرصتی می‌دهد تا اطلاعات مبهم را روشن یا پیام‌های خود را گسترش دهد.


2) سؤالاتی را با پایان باز بپرسید
سؤالاتی را بپرسید که نشان می‌دهد اصل آنچه را که آن‌ها به اشتراک گذاشته‌اند ، جمع‌آوری کرده‌اید و مطمئن شوید که این پرسش‌ها با یک "بله" یا "نه" ساده قابل پاسخ نیستند.


3) استفاده از تاییدات کلامی کوتاه
عبارات مثبت و کوتاه به گوینده کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد و نشان می‌دهد شما درگیر و قادر به پردازش اطلاعاتی هستید که ارائه می‌دهند.

مثال: "من می‌فهمم." "می‌بینم." "بله ، این منطقی است." "موافقم."


4) همدلی نشان دهید
جوری رفتار کنید که گوینده بفهمد احساس آن را درک می‌کنید. با نشان دادن دلسوزی ، به‌جای اینکه فقط آن را احساس کنید ، می‌توانید با گوینده ارتباط برقرار کرده و احساس اعتماد متقابل را ایجاد کنید.

مثال: ”بسیار متأسفم که با این مشکل روبرو هستید. اگر کمکی از دست من بر می‌آید بگویید. "

 

5) به اشتراک‌گذاری تجربیات مشابه
بحث در مورد موقعیت‌های قابل‌مقایسه نه‌تنها به گوینده این حس را می‌دهد که شما پیام سخنان او را متوجه شده‌اید بلکه می‌تواند در ایجاد روابط نیز کمک کند.اگر گوینده مشکلی را به اشتراک گذاشته باشد ، ارائه راه‌های چگونگی حل چالش‌های مشابه برای دیگران ارزشمند است.


مهارت شنیداری فعال غیرکلامی

1) تکان دادن سر
ارائه چند تکان سر ساده به گوینده (سخنران) نشان می‌دهد شما می‌فهمید که آن‌ها چه می‌گویند. سر تکان دادن نشانه‌ای مفید و حمایتی است و لزوماً به این معنا نیست که سخنان او را قبول می‌کنید بلکه به معنی است که پیام او را متوجه شده‌اید.


2) لبخند بزنید
مانند تکان دادن سر ، یک لبخند کوچک گوینده را ترغیب به ادامه کار می‌کند. بااین‌حال ، برخلاف تکان دادن ، این ارتباط باعث می‌شود که با پیام او موافقت می کنید و یا از صحبت‌های آن خوشحال هستید. لبخند می‌تواند جای یک تأیید کلامی کوتاه در کمک به انتشار هرگونه تنش باشد و اطمینان حاصل کند که گوینده احساس راحتی می‌کند.

3) از حرکات منحرف پرهیز کنید
بدون حرکت بودن در هنگام گوش دادن به سخن فرد می‌تواند تمرکز را برقرار کند.
برای ایجاد تمرکز برای فرد مقابل ، سعی کنید از حرکاتی مانند نگاه کردن به ساعت یا تلفن ، آه کشیدن، تکان دادن خودکار خودداری کنید. همچنین باید از مبادله ارتباطات کلامی یا غیرکلامی با دیگران که به سخنران گوش می‌دهند خودداری کنید. این می‌تواند احساس ناامیدی و ناراحتی در گوینده ایجاد کند.


4) حفظ تماس چشمی
همیشه نگاه خود را به گوینده نگه‌دارید و از دیدن افراد یا اشیای دیگر محل خودداری کنید. فقط مطمئن شوید که نگاه خود را طبیعی نگه‌دارید ، با تکان دادن سر و لبخند اطمینان حاصل کنید که آن را تشویق می‌کنید نه اینکه گوینده را ناراحت کنید.

 

با استفاده از تکنیک‌های کلامی و غیرکلامی فوق در مکالمه‌های آینده ، می‌توانید در جهت ایجاد روابط قوی‌تر و حفظ اطلاعات بیشتر از تعاملات در محل کار خود تلاش کنید. هرچه بیشتر از این تکنیک‌ها استفاده کنید ، احساس راحت تری پیدا می کنید.

منبع