درگیری می‌تواند در بسیاری از شرایط ازجمله در محل کار ایجاد شود. برای حل موفقیت‌آمیز درگیری‌ها ، معمولاً باید نشانه‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی را بخوانید ، آرام بمانید و احساسات خود را کنترل کنید و برای درک موقعیت طرف‌های درگیر تلاش کنید.


در این مقاله ، ما نمونه‌هایی از مهارت‌های حل تعارض و مراحلی را که می‌توانید برای حل تعارض بردارید ، ارائه می‌دهیم.

حل تعارض چیست؟

تعارضات در محل کار زمانی ایجاد می‌شود که دو یا چند طرف دارای اهداف ، نظرات یا سبک‌های مختلف باشند. حل تعارض هنر پرداختن به این اختلافات و یافتن نقاط مشترک است که همه را قادر می‌سازد تا در کنار هم مسالمت‌آمیز کار کنند. گاهی اوقات ، شخصی که یک تعارض را حل می‌کند ممکن است واسطه و بی‌طرف باشد درحالی‌که در موارد دیگر ، ممکن است فردی درگیر این مشکل باشد که برای یافتن راه‌حل دیدگاه بیرونی دارد.
توانایی حل تعارضات اغلب به‌عنوان یک ویژگی رهبری تلقی می‌شود . افرادی که می‌توانند تعارضات را شناسایی کنند ، عقاید مختلف را تأیید کنند و اتفاق‌نظر ایجاد کنند ، برای بسیاری از سازمان‌ها ارزشمند است. آن‌ها احتمال می‌دهند که اختلافات شخصی کنار گذاشته شود تا کار ادامه یابد.


نمونه‌هایی از درگیری در محل کار

در طول حرفه خود ، ممکن است شاهد درگیری بین همکاران ، مدیران و افرادی باشید که به آن‌ها گزارش می‌دهند ، یا فروشندگان و مشتریان یا مشتریان.

در اینجا چندین نمونه از درگیری‌های معمول محل کار وجود دارد:

درگیری بین همکاران
تعارضات بین همکاران ممکن است به دلیل سبک‌های مختلف کار و عادات شخصی ایجاد شود. آن‌ها همچنین می‌توانند از تعصبات شخصی و اختلافات فرهنگی ناشی شوند.
در اینجا چند نمونه از درگیری بین همکاران آورده شده است:
درگیری بین ناظران
عدم تعادل ذاتی قدرت بین مدیران و گزارش‌های مستقیم آن‌ها وجود دارد ، که می‌تواند تعارضات بین آن‌ها را به‌سختی هدایت کند. بااین‌حال ، با صبر و درک ، هم سرپرستان و هم ناظران توانایی حل این اختلافات رادارند.
درگیری بین ارائه‌دهندگان خدمات و مشتریان
اختلاف‌نظر بین فروشندگان و مشتریان یا مشتریان آن‌ها اغلب ممکن است به دلیل نامشخص بودن ارتباطات یا انتظارات باشد.
توجه به این نکته مهم است که برخی تعارضات ممکن است به دلیل تعصب ، تبعیض ، زورگویی و آزار و اذیت ایجاد شود. این نوع درگیری‌ها می‌توانند آسیب‌های شخصی طولانی‌مدت ایجاد کنند. افرادی که به دنبال حل این تعارضات هستند باید نسبت به عدالت و خصومت احتمالی محل کار حساس باشند.

 

چگونه تعارض را در چند مرحله حل کنیم

آرام باشید و حرکت بدن خود را کنترل کنید
قبل از نزدیک شدن به حل تعارض ، می‌توانید چند نفس عمیق بکشید. نشستن ، به‌جای ایستادن ، و انجام حرکات کششی می‌تواند به آرام شدن شما کمک کند.


مکانی خصوصی و راحت برای بحث درگیری پیدا کنید
هم بحث و درگیری و حل تعارض می‌تواند باعث جلب‌توجه دیگران شود. مکانی را پیدا کنید که بتوانید به‌صورت خصوصی روی این مشکل کارکنید.

برای درک چشم‌انداز همه افراد درگیر تلاش کنید

در بیشتر درگیری‌های محل کار ، افراد سعی در ایجاد مشکل ندارند. بلکه بیشتر درگیری‌ها معمولاً به دلیل سوتفاهم به وجود می‌آید. وقت گذاشتن برای گوش دادن و درک همکاران خود می‌تواند حل اختلافات را آسان‌تر کند. (البته مواردی وجود دارد که افراد به‌طور فعال سعی در ایجاد درگیری دارند. در این موارد ممکن است نیاز باشد که زودتر درگیر شود.)

توجه داشته باشید که چه چیزی باعث درگیری شده است
افراد ممکن است تحت‌فشارهای ناشناخته متعددی قرار داشته باشند که منجر به درگیری شود. عواملی مانند مهلت مقرر ، خستگی ، خانواده ، سلامتی ، گرسنگی ، فرسودگی شغلی و سایر عوامل می‌توانند منجر به افزایش احساساتی شوند که اختلافات را برافروخته است.

سازش 

سعی کنید در این موقعیت ها برای اینکه درگیری بیشتر ادامه پیدا نکند دنبال راهکارهایی برای سازش باشید. شما میتوانید با عذرخواهی و تغییر رفتار از درگیری مجدد جلوگیری کنید.

برای اطمینان از ماندگاری توافق ، در این قسمت حضور پیدا کنید
در طی چند روز یا چند هفته محل ورود را تنظیم کنید تا اطمینان حاصل کنید که همه از طرح توافق شده پیروی می‌کنند.

در صورت ادامه درگیری ، منابع انسانی یا شخص ثالث دیگری را درگیر کنید.
در صورت عدم همکاری یک یا چند طرف ، ممکن است لازم باشد که به منابع انسانی یا سطح بالاتر بپردازید.

منبع