استخدام یک وظیفه بسیار مهم در یک سازمان است که مسئولیت آن به عهده سازمان منابع انسانی است و تصمیم گیری اشتباه موجب یک انتخاب بد می شود. با این وجود ، در پی انجام این فعالیت ، بیشتر سازمان ها آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب اشتباهات جدی در استخدام می شوند که سازمان را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.
اگر فردی را برای تیم خود استخدام می کنید ، بایستی از یکسری خطاها جلوگیری کنید.
در این مقاله شما با خواندن چند نکته می توانید از بروز اشتباهات رایج هنگام فرایند استخدام جلوگیری کنید ، با توجه به این نکات شما می توانید یک سازمان قوی ، سالم و مولد بسازید.
1. برقراری تماس تلفنی قبل از مصاحبه اصلی
یک تماس تلفنی در حد ده دقیقه می تواند در وقت سازمان شما صرفه جویی کند . قبل از اینکه فرد مورد نظر برای مصاحبه به سازمان شما بیاید بهتر است که یک تماس برقرار کنید تا متوجه شوید که آیا وی دانش و تجربه مورد نیاز سازمان شما را دارد یا خیر؟ یک سری سوالات مقدماتی مطرح کنید بعد از اینکه وی در این مرحله قبول شد می توانید برای مصاحبه اصلی یک جلسه برای او در نظر بگیرید. شاید یک رزومه عالی به نظر برسد اما نمی تواند که همیشه همه ی اطلاعات مهم را به شما بگوید .
2. شرح تمامی وظایف در آگهی استخدامی
نوشتن شرح وظایف به صورت واضح و کامل به شما در جذب افراد مناسب کمک می کند و سطح انتظارات شما را بالا می برد. شرح مبهمی از وظایف موجب این می شود که داوطلبانی که هیچ علاقه ی واقعی به کار شما ندارند برای مصاحبه بیایند و در نهایت وقت زیادی را هدر خواهید داد.
3. نادیده گرفتن شخصیت داوطلب استخدام
یک سازمان برای استخدام کردن ممکن است فقط بر روی تجربه و مهارت های داوطلب تمرکز کند و زیاد به شخصیت وی توجه لازم را ندارد . در صورتی که شخصیت داوطلب باید با فرهنگ شرکت مطابقت داشته باشد . بهتر است از وی تست شخصیت شناسی بگیرید تا متوجه شوید که آیا شخصیت داوطلب به تیم سازمان می خورد یا خیر .
4. در جذب نیرو مهارت های مورد نیاز را فقط ذکر کنید
برای جذب نیرو به مهارت هایی که واقعا مورد نیاز سازمان شما هست اکتفا کنید نه بیشتر. به طور مثال شما یه یک منشی ساده نیاز دارید اما اینکه شما در اگهی استخدام خود مدرک دکترا یا تخصص های ویژه ای برای استخدام منشی درخواست می کنید معقول نیست و در این مواقع هنگام استخدام دچار مشکل می شوید.
5. تحقیق کردن در رابطه با سابقه نیروی استخدامی
بهتر است قبل از استخدام به صورت رسمی از سابقه نیروی جدید خود در محل کار قبلی وی با خبر شوید. این کار باید در اخرین مرحله استخدام صورت گیرد.
6. استقبال افراد مصاحبه شونده
زمانی که افراد برای مصاحبه استخدامی به دفتر شما می آیند بهتراست از آنها استقبال کنید و آنها را تحویل بگیرید چون عدم این کار باعث از دست دادن شور واشتیاق فرد ، انگیزه و انرژی در هنگام مصاحبه می شود.
7. نخواندن رزومه افراد
اینکه شما سرتان شلوغ است قابل درک است اما اختصاص دادن چند دقیقه برای خواندن رزومه افراد برای فهمیدن قابلیت ها و توانایی های دواطلبان استخدامی زمان زیادی از شما نمی گیرد و با این کار به آنها احترام خواهید گذاشت. عدم این کار یک اشتباه بزرگ در فرایند جذب نیرو می باشد.
8. مکانی پر از متقاضیان برای استخدام
بهترین روش جذب نیرو این است که افراد استخدام ، انتخاب داوطلبان برای مصاحبه را به حداقل برسانید . هرچه تعداد متقاضیان بیشتر باشد در انتها فراموش می کنید که هر کدام توانایی هایشان به چه صورت بوده و چه کسی چه چیزی را گفته است.
9. در مورد شرکت خود اغراق نکنید
سعی کنید شرکت خود را در بهترین حال ممکن شرح دهید و از تعریف و تمجید بیخودی در مورد شرکت خود خودداری کنید . آن چه که واقعا هستید را به نیروی استخدامی خود بگویید تا او در اینده دچار تردید برای ادامه همکاری با شرکت نشود.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. oscg.ir/14040