برای انجام یک برنامه‌ریزی خوب 4 گام باید طی شود که در این مطلب به گام دوم مدیریت زمان می‌پردازیم.

1. ایجاد یک برنامه
2. مدیریت زمان
3. باانگیزه ماندن
4. شناسایی اهداف خود

 

 

19019 1

1. برای خودتان برنامه‌ریزی خوب کنید.

می‌توانید از یک اپلیکیشن یا یک کتاب برای برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنید که به شما این امکان را بدهد که برای هر ساعت خود برنامه‌ریزی کنید
جوری برنامه بریزید که استفاده از آن راحت باشد و بتوانید اجرا کنید در غیر این صورت احتمالاً از آن استفاده نخواهید کرد.مطالعات نشان داده است که نوشتن فیزیکی کارها (یعنی با قلم و کاغذ) احتمال انجام آن‌ها را بیشتر می‌کند. به همین دلیل شما می‌توانید از یک برنامه‌ریزی فیزیکی برای برنامه‌ریزی زمان خود استفاده کنید.

• نگه‌داشتن یک برنامه‌ریزی همچنین به شما کمک می‌کند تا استرس خود را از بین ببرید و احساس آرامش کنید زیرا باعث می‌شود که به آنچه باید انجام شود فکر کنید. علاوه بر این، به شما کمک می‌کند تا برنامه شما در ذهن شما محکم‌تر شود.

19019 2

2. کارهایی را که انجام داده‌اید ، ننویسید.

شما یک لیست طولانی از کارهایی که باید انجام دهید دارید، اما درواقع چه زمانی آن‌ها را انجام می‌دهید؟ در لیست نوشتن کارهایی که انجام داده‌اید، به‌اندازه زمان‌بندی وظایف شما مؤثر و مهم نیست. زمانی که کارهایتان را زمان‌بندی می‌کنید وقت آن است که آن‌ها را انجام دهید.

 19019 3

3. زمان‌های خود را اول ثبت کنید و سپس برنامه‌ریزی کنید.

ثبت زمان به شما کمک می‌کند تا تصور درستی از اینکه چقدر زمان در یک روز نیاز دارید به دست آورید.
باکارهای که اولویت بیشتری دارند شروع کنید و به عقب کارکنید.

• این کار را برای کل هفته خود انجام دهید. داشتن یک دید گسترده‌تر در مورد چگونگی سپری شدن روزهای شما به شما کمک می‌کند برنامه خود را اصلاح کنید تا حداکثر بهره‌وری داشته باشید.

 

19019 4

 


4. برای اوقات فراغت و تعطیلات خود زمان‌بندی کنید.

مطالعات نشان داده است که برنامه‌ریزی حتی اوقات فراغت می‌تواند به افزایش رضایت شما از زندگی کمک کند. همچنین ثابت‌شده است که ساعات طولانی کار (50 ساعت بیشتر در هفته) درواقع باعث می‌شود که شما از بازدهی کمتری در حین کار برخوردار شوید.

• کم‌خوابی بازدهی فعالیت‌های شمارا از بین می‌برد. هر فرد بزرگ‌سال باید حداقل 7 ساعت یا اگر نوجوان هستید8.5 ساعت در شب بخوابد.

5. زمانی را برای برنامه‌ریزی هفته خود اختصاص دهید.

بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که زمان‌بندی درست در ابتدای هفته برای مهمانی‌ها و برنامه‌ریزی هفته شما مناسب باشد دریابید که چگونه می‌توانید روزانه بهترین کار را برای رسیدن به اهداف خود انجام دهید

• هرگونه تعهدات شغلی یا اجتماعی خود را در نظر بگیرید، اگر متوجه شدید برنامه شما فشرده است، ممکن است لازم باشد برخی از برنامه‌های دارای اولویت پایین‌تر خود را کنار بگذارید.
• این به معنای کنار گذاشتن فعالیت‌های اجتماعی نیست، مهم است که با دوستان خوب خود در ارتباط باشید.

19019 6

 

6. یک نمونه برنامه روزانه برای خود پیدا کنید.
سپس برای خود به این صورت برنامه‌ریزی کنید

• 7 صبح: بیدار شدن
• 7:15 صبح: ورزش
• 8:30 صبح: دوش گرفتن
• 9:15 صبح: صبحانه
• 10 صبح: کار روی پایان‌نامه - نوشتن (به‌اضافه 15 دقیقه وقفه کوچک)
• 12:15 بعدازظهر: ناهار
• 1:15 بعدازظهر: بررسی ایمیل‌ها
• 2 بعدازظهر: تحقیق و پاسخ به تحقیق (شامل 20 تا 30 دقیقه استراحت / میان وعده)
• 5 عصر: جمع‌بندی، بررسی ایمیل‌ها، تعیین اهداف اصلی برای فردا
• 5:45 بعدازظهر: خرید خانه
• 7:00 شب: شام
• 9:00 شب: ریلکس کردن و موسیقی گوش دادن
• 10:00 شب: خواندن کتاب (30 دقیقه)، بعدخوابیدن

19019 7

7. نیاز نیست برنامه هرروزتان یک‌شکل باشد

شما می‌توانید یکسری از کار ها را فقط یک یا دو روز در هفته انجام دهید و از انجام مداوم آن در هرروز هفته بپرهیزید.

8. برنامه‌ریزی برای مشکلات احتمالی

بهتر است در برنامه‌ریزی خود یک تایم خالی برای بروز مشکلات احتمالی در نظر بگیرید
یک قانون خوب اینکه دو برابر زمان انتظار برای انجام آن کار به خود اختصاص دهید به‌ویژه هنگامی‌که تازه‌کار هستید.

19019 9

9. با خود انعطاف‌پذیر و مهربان باشید

به‌خصوص وقتی کار را شروع می‌کنید، آماده‌باشید تا برنامه خود را تغییر دهید. این بخشی از فرایند یادگیری است. بهتر است که زمان‌هایتان در جدول برنامه‌ریزی با مداد یادداشت کنید تا بتوانید آن را تغییر دهید.

• شاید برای شما بهتر باشد که به‌طور آزمایشی کار های یک یا دو هفته خود را ثبت کنید چون این کار باعث می‌شود که متوجه شوید چگونه وقت خود را سپری می‌کنید و هر کار چقدر زمان می‌برد

19019 10

10. موبایل خود را کنار بگذارید

در روز یک‌ساعتی را تنظیم کنید که به ایمیل‌ها یا فضای مجازی خود را بررسی کنید. به خودتان سختگیر باشید چون استفاده مکرر از موبایل در وسط انجام کار های خود ممکن است وقفه ایجاد کند.

• این شامل خاموش کردن تلفن، در صورت امکان - حداقل برای دوره‌هایی است که واقعاً می‌خواهید روی کار تمرکز کنید.

کد مطلب:19019