شاید برای شما هم پیش‌آمده که گزارشی را خوانده باشید که جز گیج شدن چیز دیگری برایتان نداشته یا با گفتن مطالب اضافی و توضیحات مفصل و غیرضروری، فقط باعث هدر دادن وقتتان شده است؛ اما در مقابل، گزارش‌های تأثیرگذاری که به‌خوبی مقصود خود را منتقل کرده‌اند هم بوده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت گزارش‌نویسی هم یک مهارت محسوب می‌شود که علی‌رغم متمایز بودن اهداف و موضوعات گزارش‌ها، در مواردی مشترک‌اند. به همین خاطر، می‌توان یک گزارش خوب را در حالت کلی بررسی کرد.
 
 
ازاین‌رو در این مقاله قصد داریم نکاتی را که در اکثر گزارش نگاری ها صادق‌اند، یادآوری کنیم.
 
22005 1
 
یک گزارش خوب باید:

1. صرفاً منعکس‌کننده‌ی حقايق باشد و در هیچ موردي اطمينان بيجا و غير مستند ندهد؛

به‌عنوان‌مثال، نقل‌قول‌ها بدون تحريف و با دقت تمام آورده شوند؛ چراکه سبب می‌شود خواننده گزارش، به آن اعتماد نکند.

2. عقايد، احساس و سليقه در آن مداخله نكرده باشد؛

عدم دقت در ارائه مطالب درست به گزارش خلل وارد می‌کند و چه‌بسا حقيقتي را وارونه جلوه دهد و سرنوشت فرد يا افرادي را دگرگون سازد.

3. سرشار از اطلاعات لازم و كافي باشد؛

منظور از لازم و کافی بودن این است که خيلي مفصل یا مختصر نباشد؛ يعني به‌اندازه‌ای باشد كه همه نكات قابل‌ذکر را در برگيرد و از طرفي در خواننده ايجاد خستگی نكند؛ بلكه رغبت و علاقه‌ی او را به خواندن و مطالعه برانگيزد تا خواننده، آن را به‌طور دقيق و جزءبه‌جزء درك نمايد.

4. به‌طور صحيح و منظم تقسیم‌بندی شده باشد؛

تقسیم‌بندی مطالب با استفاده از فصل‌بندی، پاراگراف‌بندی و وجود تیتر برای هر قسمت، از مبهم بودن گزارش جلوگیری می‌کند.

5. از صفت تازگي و ابتكار برخوردار باشد؛

به‌گونه‌ای که به حل مسائل و مشكلات و ازدياد معلومات كمك كند تا مخاطب با خواندن آن احساس کند چیزی به دانسته‌هایش افزوده یا دغدغه‌ای رفع شده است.

6. بر اساس تفكري صحيح و منطقي تدوین‌شده و از حدس، احتمال و تناقض به دور باشد؛

یعنی از اظهارنظر صريح و قطعي درباره‌ی مسائل مشكوك و اظهارات مبهم دور باشد. در این صورت خواننده به آن اعتماد كرده و در گزارش تضاد و دوگانگي نمی‌بیند.

7. قواعد درست‌نویسی و سجاوندی در آن رعايت گردد؛

زیرا ضعف انشا و جمله‌بندی موجب نارسایی می‌شود و نیز خیلی اوقات عدم استفاده درست از این قواعد و نشانه‌گذاری‌ها سبب ایجاد سو تفاهم در مخاطب می‌شود.

قواعد درست‌نویسی و سجاوندی

8. از روش تحقيق درست و اصولي استفاده شود؛‌

این روش تحقیق سبب می‌شود، گزارش، درست و قطعی نوشته شود.

9.اظهارنظر با استفاده از ارائه آمار و ارقام و جداول باشد؛

در غیر این صورت ارزش گزارش را در نظر خواننده پايين می‌آورد؛ زيرا اظهارنظر قطعي از جمعيت و توليد و مصرف و يا افراد، مانند: وضعيت كارخانه و يا تعداد كاركنان يك موسسه، وقتي ارزش دارد كه مبتني بر آمار و ارقام و جداول دقيق و درست باشد.

همانطور که گفته شد، رعایت نکات فوق که بخشی از دوره اصول گزارش‌نویسی اداری بود، سبب تأثیرگذاری و زیبایی گزارش می‌شود.
برای اطلاع از نکات بیشتر در این خصوص یا موضوعات مربوط به مکاتبات و نامه‌های اداری به دوره اصول گزارش‌نویسی اداری مراجعه کنید.